Jaarverslag 2010

“Laten we bij Doven verhaal halen”
Cliëntvriendelijk, samenwerken, verbinden, kwaliteit. Een handvol termen waar iedereen de mond vol van heeft. Deze abstracte begrippen hebben allemaal iets te maken met een betere dienstverlening. We moeten beter luisteren naar elkaar en gebruik maken van elkaars kwaliteiten. Mooie voornemens, maar hoe doe je dat?
Een van onze bewoners vertelde onlangs hoe vreselijk hij het vond dat hij als puber de Dovenschool moest verlaten om aan het werk te gaan. Hij kon niet meer communiceren in gebaren, maar moest zijn stem gebruiken. Een ander werd verteld dat zij beter met horenden kon omgaan omdat zij zo goed kon spreken. Het zijn indrukwekkende verhalen van dove mensen voor wie het leven niet altijd makkelijk was. Het zijn levensverhalen die deze mensen hebben gemaakt tot wie ze zijn.
Van hun herinneringen kunnen wij veel leren. De verhalen van oudere Doven zijn een bron van inspiratie. Of, zoals een jonge dove bezoeker aan De Gelderhorst eens zei: hun verhalen motiveren mij. Wij als professionals menen vaak te weten wat goed is voor Doven, maar waar meten wij ons succes aan af? In dit jaarverslag vertelt een dove oudere dat hij vroeger uit niet meer dan drie beroepen kon kiezen, meubelmaker, schoenmaker of kleermaker. Tegenwoordig is er volop keuze voor doven. De werkelijkheid leert echter dat meer dan de helft van hen werkloos thuis zit. Hoe kan dit? En waarom voelen nog steeds zoveel Doven zich eenzaam? Kunnen begrippen als cliëntvriendelijk, verbinden en kwaliteit hierin verandering brengen?
Laten we bij Doven verhaal halen.

Jan Tempelaar,
directeur De Gelderhorst

Bekijk het jaarverslag 2010:

jaarverslag2010